Dat was het dan... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rowie Geurts - WaarBenJij.nu Dat was het dan... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rowie Geurts - WaarBenJij.nu

Dat was het dan...

Blijf op de hoogte en volg Rowie

14 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Tja, dat was het alweer. Mijn stage in Zuid-Afrika. De laatste week was wel iets saaier' dan de vorige weken.
Ik liep weer met studenten mee. Elke dag kregen zij een nieuwe patiënt en moesten een consult houden met deze patiënt. Ik loop niet lang genoeg stage om mijn eigen patiënt te krijgen dus heb ik deze dagen alleen gekeken.
Afgelopen donderdag was er wel een hele interessante patiënt die ik graag met jullie bespreekbaar wil maken. Zo krijg je misschien een beetje beeld van hoe de 'arme mensen' hier leven.
Mevrouw van 42 jaar is singel en woont in een Town Ship (krottenwijk). Ze is in het ziekenhuis omdat ze suikerziekte heeft en zwanger is. Ze is in het totaal 7 keer zwanger geweest en heeft 3 levende kinderen. Ze is nu zwanger van het vierde kindje, terwijl ze haar derde kindje gesteriliseerd is. Hier is dus blijkbaar iets fout gegaan, maar mevrouw heeft geen geld om dit 'aan te vechten'. Deze mevrouw krijgt kinderbijslag wat in het totaal 1000 rand per maand is (70 euro). Hiervan doet ze twee keer per maand boodschappen maar ze heeft geen koelkast, diepvries, magnetron, oven etc.
Ze eet zelf alleen lunch en avond eten (rijst) omdat ze de rest van het eten aan haar kinderen geeft. Verder vertelde ze ons dat ze last heeft van obstipatie. Ze had een middeltje om de obstipatie tegen te gaan. Ze gebruikte namelijk harde zeep om de afwas te doen en om haar kleding te wassen. Van deze harde zeep sneed ze een stukje af en stopte dit in haar achterste om zo alles te laten lopen zeg maar... (sorry kan het niet netter verwoorden, haha).
Het was heel erg moeilijk om haar een 'beter' dieet voor te schrijven en om vervolgens om te draaien en weg te lopen. Er zijn erg veel mensen die zo leven en helaas kun je er gewoon niks aan doen.
Ik ben ook nog steeds niet gewend aan het feit dat mensen aan je huis komen om te bedelen, of bij de stoplichten op je autoraam kloppen voor geld. Iedereen adviseert mij wel om niks aan deze mensen te geven omdat dit geld waarschijnlijk gebruikt wordt voor drugs, alcohol of sigaretten.

Verder hebben we nog gediscussieerd met de studenten en verschillende docenten over het krijgen van kinderen in de krottenwijken. Hier zijn namelijk verschillende redenen/oorzaken voor:
- Je hebt een kinderwens
- Je kent geen voorbehoedsmiddelen, hebt er geen geld voor of weet niet hoe je ze moet gebruiken
- Je wil graag kinderbijslag omdat je geen ander inkomen hebt
- Je wil kinderen die gaan werken en geld voor je kunnen verdienen
- Zwanger door verkrachting komt ook regelmatig voor
- Je weet dat je HIV hebt en wordt expres zwanger omdat je dan naar het ziekenhuis kan omdat ze hier geld, eten, onderdak en medicatie hebben
Ik moet zeggen, ik heb de meeste schokkende dingen gehoord. Heel erg heftig wat mensen kunnen doen uit pure wanhoop..

Gister heb ik meegelopen met de studenten in Heideveld kliniek. Als er iets is met mensen in de omgeving van Heideveld gaan ze naar deze kliniek. Dan begin je met het ophalen van de dossier. Dit kan uuuuuuuren duren voordat je aan de beurt bent. Daarna heb je een afspraak met iemand die zegt naar welke wachtkamer je moet en naar welke zorgverlener je moet. Dit duurt ook een tijdje. Vervolgens zit je eindelijk in de wachtkamer en kan je daar ook nog een paar uur moeten wachten. Zo ben je de hele dag bezig om misschien één zorgverlener te zien.
Wij hadden deze ochtend 12 patiënten (met drie studenten) maar er was niet genoeg ruimte om de groep op te splitsen en twee patiënten tegelijk te doen. Elke afspraak wordt om 8 uur in de ochtend gezet omdat je met deze patiënten niet echt van de tijd op aan kunt.
Een erg hectische en drukke ochtend was het kun je wel zeggen. Vooral omdat er steeds een meneer de kamer in kwam gelopen die dacht dat ik de psycholoog was. We hielden de deur op slot maar soms was die open en dan kwam deze meneer weer naar binnen. Met z'n grote ogen keek die mij aan, begon te lachen en zei: Hello doctor, I need to speak to you...
Dit is gewoon pure wanhoop. Deze meneer had psychische problemen maar weet heel goed dat de psycholoog niet aanwezig was, want hij had geen afspraak. De diëtiste vertrouwde het toch niet helemaal en is met ons mee gelopen naar de auto. Gelukkig ging alles goed.

Dit was mijn laatste weekje alweer en ik moet zeggen dat ik heel erg veel heb geleerd. Elke dag stond ik weer voor verassingen en voor nieuwe dingen. Sommige dingen kan ik zeker meenemen naar Nederland, maar andere dingen ook totaal niet omdat die gewoon (gelukkig) niet of nauwelijks voorkomen.
Nu kan ik uit gaan kijken naar maandag. Maandag avond rond half 10 komt Marvin aan en vanaf dinsdag zullen we de hele dag druk in de weer zijn om alles te bekijken en om alles te doen wat ik in mijn hoofd heb.
Hopelijk komt mijn liefde voor plannen nu nog van pas:P

Een heel fijn weekend voor iedereen en tot over 2 weekjes!!
xxxx

  • 14 Juni 2014 - 11:43

    Duncan:

    Super om te lezen dat je zulke ervaringen hebt opgedaan!:) heel veel plezier verder nog met z'n 2e! Maak er nog een heerlijke vakantie van!

    Ciao xxx

  • 14 Juni 2014 - 15:01

    Silvia Hendriks:

    Leuk dat we mee hebben mogen lezen met a je belevenissen,nu wachten tot het maandag is en dan heerlijk samen genieten van jullie vakantiel.
    Veel plezier samen.

    Gr Silvia en de rest van de Hendriksjes

  • 14 Juni 2014 - 15:14

    Marianne :

    He rowie

    Wat hebben we het hier goed. Als wij eens een half uur moeten wachten...nou ja.
    Maar goed dat we hier wonen. Maar wel een hele ervaring. Veel plezier met marvin, geniet ze nog.

    Dikke kus Mari en Marianne

  • 14 Juni 2014 - 19:56

    Frauke:

    Je hebt er weer een mooi verhaaltje opgezet row! Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad een hoofdstuk waar je met plezier aan terug denkt. Gelukkig komt marf maandag leuk om daarna uit te kijken!
    Ben blij als je weer thuis bent,

    Geniet...
    Liefs

  • 14 Juni 2014 - 20:01

    Therese:

    Hé Rowie, ik was vanmiddag bij Nettorama om Laura op te halen en hoorde dat je al een tijdje in Zuid-Afrika zit voor stage. Super mooie ervaring zo te zien en te lezen. Nu nog lekker genieten van de tijd samen met Marvin en een goeie reis terug naar Schaijk!! Veel plezier nog en groetjes

  • 15 Juni 2014 - 21:25

    Ien:

    klinkt weer goed in de oren Row je verhaal!
    soms bijna niet te beseffen dat t er daadwerkelijk zo aan toe gaat in bepaalde werelddelen!
    Indrukwekkend!
    Het zal morgen ook n indrukwekkende dag worden ;p
    Geniet er samen van, en je weet wat ik gezegd heb hè ;D ghe ghe
    xxxx

  • 16 Juni 2014 - 00:12

    Ron:

    Ha vakantiegangster,

    Dank je wel voor je boeiende berichten, met al je belevenissen.
    Het "werk" zit erop en nu voluit gaan genieten.
    We hebben Marvin vandaag uitgezwaaid, helaas kan ik hem morgenochtend niet naar Schiphol brengen. Verrast gisteren je Vaderdag kaart ontvangen, heel leuk!
    Geniet de komende tien dagen samen met Marvin met volle teugen van de Zuid-Afrikaanse "winter", al heb ik de indruk dat dat wel heel goed zal gaan.
    Kom veilig thuis en tot gauw,
    Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowie

Actief sinds 18 April 2014
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 7505

Voorgaande reizen:

23 April 2014 - 26 Juni 2014

South Africa

Landen bezocht: